Aktuellt på Söderby

Klicka på menyn nedan
för att få mera information om innehållet i maten!

Snabblänkar

Nytt rektorsbrev

Ett nytt rektorssbrev är nu upplagt på rektorns informationssida!

Löpande information från rektorn

Löpande information från rektor Elena Alge
och biträdande rektor Christopher Lindqvist kommer
att läggas upp här på hemsidan!
Om ni går in på länken så kan ni läsa nyhetsbrevet från september samt se powerpointpresentationen från senaste föräldramötet. Länken är även upplagd bland snabblänkarna på vänster sida
och i menyn.

Mobilfria lektioner

Vi inför mobilfri skola från och med höstterminen 2019.
Eleverna får lämna ifrån sig mobilerna under dagen för att skapa en bättre studiemiljö.
Vi hoppas på att det ska ge ett positivt resultat och att alla tycker att det är bra för eleverna som kan fokusera på lärande och social samvaro!

Heldagsarbete om nätvanor med Henrik Pallin

Den 22 januari arbetade elever, personal och vårdnadshavare
med frågor kopplade till barns- och ungdomars nätvanor.
Tillsammans med Henrik Pallin konstaterades att det mesta är väldigt bra med nätet
och sociala medier, men att det även är arenor som kan missbrukas.
Vuxenvärlden, såväl inom skolan som utanför, har ett stort ansvar att vara nyfikna, intresserade och tydligt gränssättande när det gäller barns- och ungdomars nätvanor.
Samtalen och diskussionerna är viktiga.
Nätet och sociala medier är inte farligt i sig, det är vad vi gör och hur vi kommunicerar
när vi är uppkopplade som ibland kan vara problematiskt.
Med den grund vi nu lagt fortsätter vi vårt arbete med att motverka diskriminering och kränkande behandling på Söderby friskola genom diskussioner och workshops i arbetslagen och med eleverna.

Årets pepparkakskreationer

Torsdagskvällen betydde hög aktivitet på skolan när eleverna fick släppa loss sina kreativa sidor och förde över idéerna till de pepparkakshus som traditionsenligt byggs på skolan. Denna gång hann vi föreviga dessa på bild innan det nallades på godsakerna...
Klicka er vidare till galleriet för att se samtliga mästerverk!

Välkommen till nya hemsidan!

Känn er mycket välkomna till skolans nya hemsida.
Målsättningen har varit att få en lättanvänd plattform som kan hanteras
av de flesta utan att behöva grotta in i det tekniska.
De närmaste veckorna kommer vi att komplettera vartefter med information.
Startsidan är ett första intryck av skolan för nya besökare medan de dagliga användarna med fördel använder denna "aktuelltsida" som uppstart där man snabbt hittar löpande information som man kanske delvis söker efter på Skolplattformen.
Vi ta med tacksamhet emot förslag på inlägg m.m. vilket då skickas till webredaktionen!

Nationella prov

Information gällande nationella prov med provdatum m.m. hittar ni via länken!

Svettigt för lärarna

Det blev en dramatisk tillställning när klassikern
lärarna-niorna avgjordes i Salems ishall.
Bilder från drabbningen kan med fördel avnjutas
via länken här!